Aktie 50 km op Rijksweg

door Paul de Schipper, BNdestem, d.d. 26-10-2009

HULTEN - Bij het kleine Hulten gebeurden zaterdagmiddag grote dingen. Daar plantten negen activisten acht 50-kilometerborden langs de provinciale weg N282, waar nu 80 kilometer toegestaan is. Niet voor de lol, maar uit ongerustheid en bezorgdheid, want de provincie wil van deze tweebaansweg een vierbaans maken.

Dat terwijl het verkeer nu al op vijf meter van de huizen voorbij raast.

Het heet dat de provincie de doorstroming op deze reep asfalt wil verbeteren. Daarom moet het asfalt breder worden.

"Dat is een aanslag op de leefbaarheid van Hulten", zegt Hultenaar Michel van Boxtel, " als die weg er komt, dan moeten er huizen weg. Wij vinden dat ze hier rustiger moeten rijden, geen tachtig maar vijftig. Dat komt leefbaarheid ten goede."

Hij vindt de gemeente Gilze en Rijen aan zijn zijde, want ook daar staat de leefbaarheid van de kern Hulten voorop.

Dus trok Van Boxtel er samen met zijn dorpsgenoten met kruiwagens, grondboren, spaden en hamers op uit om de N282 van nieuwe verkeersborden te voorzien. Voor hoe lang? "Tijdelijk", antwoordt een van de actievoerder, " maar tijdelijk kan lang duren"